Nyheter‎ > ‎

VLM och Hälsinglands Utbildningsförbund utvärderar Invigos

skickad 17 okt. 2018 04:00 av Martin Tiberg   [ uppdaterad 17 okt. 2018 04:07 ]

Under läsåret 18/19 har Hälsinglands Utbildningsförbund startat en utbildning för studiehandledare på modersmål där Invigos kommer ingå som lärverktyg. Utbildningen är en av de riktade insatserna för nyanländas lärande som Skolverket beviljat. Upplägget för utbildningen är dels distansstudier varvat med praktik och seminarier. Kraven för att delta är godkänt betyg i SVA delkurs 3 samt högre utbildning på yrkes-eller akademisk nivå från hemlandet. Utbildningen har i nuläget åtta deltagare.

I VLM:s verksamhet är en prioriterad del att stödja forskning och utveckling av bl.a. lärverktyg för framtida utbildningskrav. Krav som allt mer handlar om att tillgodose utbildning på hemorten via vuxenutbildningen, vilket innebär möjlighet till distansstudier och flexibla upplägg med hjälp av anpassade och pedagogiskt utvecklade lärverktyg. Eftersom den här utbildningen både har inslag av distansundervisning och flexibelt upplägg ska det bli spännande och intressant att se hur Invigos som lärverktyg kan stödja den här elevgruppens utveckling. Utvärdering av resultatet kommer att ske i juni 2019.

JOHAN RASMUSSEN
Styrelseledamot VLM
Utvecklingsledare Hälsinglands utbildningsförbund
johan.rasmussen@hufb.se

Kort om VLM (FoU institutet Virtuella LärMiljöer)

VLMs (www.vlm.se) deltagande i Alla kan skriva bygger på det uppdrag som institutet har inskrivet i sina stadgar, dvs arbete enligt Triple Helix modellen: Utbildning – Forskning – Företagande.
Institutets syfte är att stödja utvecklandet av väl fungerande virtuella miljöer för lärande och angränsande verksamheter, av betydelse för medlemskommunerna. De 14 medlemskommunerna är: Bollnäs, Borlänge, Enköping, Gävle, Hudiksvall, Håbo, Hälsinglands Utbildningsförbund, Mora, Ovanåker, Sandviken, Söderhamn, Tierp, Uppsala och Älvkarleby.