Nyheter‎ > ‎

Månadens goda exempel - Digitalisering av SFI

skickad 20 dec. 2017 02:16 av Erik Jaråker   [ uppdaterad 10 jan. 2018 13:33 av Martin Tiberg ]

Vi är glada över uppmärksamheten som Digitalisering av SFI (DIGSFI) har fått den senaste tiden. Det är ett delprojekt av Alla kan skriva och efter att Hermods släppte sin pressrelease i slutet av förra månaden har det uppmärksammats på en rad webbplatser och bloggar. Exempelvis utsågs det till till månadens goda exempel av Vuxenutbildning i Samverkan vilket vi tycker är oerhört kul. Utöver Vuxenutbildning i Samverkan har KTH skrivit på sin blogg om deras forskares del i projektet. KTH-forskaren Olle Bälter säger bland annat att "digitalstöd i undervisningen är ett sätt att effektivisera läraktiviteter för både lärare och elever, men det måste utformas effektivt och kontextanpassat". Intresset för Alla kan skriva och DIGSFI kommer från olika håll. Några exempel är IT-pedagogen som är en kunskapswebbplats för IT-personer i utbildningsbranschen och Dagens Integration som är en av Sveriges främsta nyhetssajter om integration, flyktingmottagande, mångfald och kultur.



“Digitalstöd i undervisningen är ett sätt att effektivisera läraktiviteter för både lärare

och elever, men det måste utformas effektivt och kontextanpassat”





Bakom DIGSFI-projektet står fem av Alla kan skrivas aktörer: Invigos, Hermods, VLM (Virtuella lärmiljöer), KTH (Kungliga tekniska högskolan) och Lingsoft. Arbetet delfinansieras av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova och grundidén är att inspirera SFI-elever, effektivisera deras lärande och därigenom korta inlärningstiden med 25 %.


För att underlätta för de deltagande lärarna i projektet har Invigos tagit fram en sida med samlat SFI-material. Två förstelärare från Värmdö har skapat ett antal färdiga skrivuppgifter som lärare kan använda direkt med sina elever. Fokus har varit på uppgifter för kurs C och D och vi har valt de vanligaste texttyperna:


I samarbete med Studi har vi även kunnat publicera filmer på fem olika språk som handlar om skrivande, textyper och respons. Nedan är ett exempel.

Tigrinska  Somaliska  Engelska  Dari  Arabiska


Att Alla kan skriva och DIGSFI har fått mycket uppmärksamhet är inte konstigt; både digitalisering och språkutveckling för andraspråkselever är brännande frågor. Vi ser fram emot att fortsätta det gemensamma arbetet och att se resultatet av och KTH-forskarnas slutsatser från den effektstudien som nu är påbörjad med 600 SFI-elever i Uppsala, Malmö och Stockholm. Följ denna blogg för fortsatta nyheter!


Erik Jaråker

Pedagogisk ansvarig

Invigos