DiskussionsledareDiskussionsledarna träffas tillsammans med Martin kl. 10.00 (30 min innan WS-start) och går igenom upplägget nedan.
Som diskussionsledare kommer du att leda en grupp om 6-7 personer genom två grupparbeten: 10.45 - 11.30 Grupparbete: Presentation av medtagna förberedda förslag 11.45 - 12.45 Grupparbete: Arbetslunch med vidareutveckling av nya förslag (lunch ingår) Grupparbete: Presentation av medtagna förberedda förslag- Deltagarna delas in i 3 grupper om ca 6-7 personer med varsin diskussionsledare och med 45 min till förfogande.
- Alla WS-deltagare har förberett ett förslag var att presentera på ca 2-3 min.
- Diskussionsledaren förbereder inget eget förslag, utan leder istället en övning kring "sitt" område - se nästa grupparbete nedan.
- Diskussionsledaren ansvarar för grupparbetet:
- Förklara övningen
- Understryka vikten av att hålla tiden
- Låta respektive deltagare i gruppen presentera sitt förslag
- Max 5 min per deltagare (max 3 min för presentation + max 2 min för frågor/diskussion)
- Utse en tidhållare som visar upp lappar för presentatören:
- Grön vid 1.5 min
- Gul vid 2.5 min
- Röd vid 3 min
- Skriv upp namnet på respektive förslag på whiteboard eller blädderblock
- Används till sammanfattning och omröstning
- Varje grupp väljer ut 2 förslag - de som gruppen helst vill att projektet “Alla kan skriva” tar sig an
- Omröstningsförslag: 4 kluttar/klisterlappsprickar per person som kan fördelas fritt mellan förslagen.
- Ej klutt på sitt eget förslag.
- Viktigt: För att undvika taktikröstning bestämmer deltagarna först individuellt hur de ska sätta kluttarna innan de markeras offentligt.
- Sammanfatta och hålla tiden: tillbaka i samlingssalen kl. 11.30.
- De två mest populära förslagen från varje grupp kommer sedan att A) dokumenteras på affisch/blädderblockspapper (se nedan), B) presenteras/diskuteras med hela församlingen under eftermiddagen, och C) utgöra underlag till grupparbetet med Vinnovaansökan.
Grupparbete: Arbetslunch med vidareutveckling av nya förslag- Diskussionsledaren väljer i förväg i samråd med Martin ut ett område som ligger diskussionsledaren varmt om hjärtat och som diskussionsledaren skulle vilja ha med i Vinnovaansökan.
- Diskussionsledaren skapar i förväg ett utdelningsmaterial som stöd för punkterna 3-4 nedan.
- Gruppindelning: samma som för tidigare övning.
- Diskussionsledaren presenterar ramarna för gruppens idégenerering: (max 3-4 min)
- området (innehållet), och
- formerna (processen).
- Idégenerering genomförs. Diskussionsledaren ansvarar för att
- gruppen äter lunch,
- gruppen genererar idéer om vilken forskning / utveckling som skulle kunna bedrivas inom området,
- diskussionerna fortlöper väl,
- inte styra eller ta över diskussionerna för mycket.
- De sista 15 min används för att iordningställa en affisch, där gruppens förslag beskrivs på ett blädderblockspapper.
- Personerna bakom de två utvalda förslagen i den tidigare gruppövningen deltar inte i detta moment. Respektive person iordningställer istället en affisch var för sitt utvalda förslag.
- Återsamling i samlingssalen kl. 12.45.
|
|